Ketidakseimbangan antara sistem dopamina
terangsang dan sistem kawalan diri remaja berbunyi seperti perkara yang
mengerikan namun hal ini sebenarnya turut mencitrakan sebuah peluang keemasan
bagi mendukung remaja menggapai rangsangan positif yang akan terpatri kuat
dalam diri mereka pada tahun-tahun yang mendatang. Malang sekali,
sekolah-sekolah menengah atas di Amerika secara umumnya tidak menggunakan
kelebihan yang terdapat pada peluang ini.
“Pelajar-pelajar sekolah menengah atas
kita merupakan antara yang paling corot dalam dunia membangun,” kata Steinberg.
Skor matematik dan bacaan menengah atas pada National Assessment of Educational
Progress (NAEP) telah menjadi mendatar selama 40 tahun. Sebaliknya, pelajar
dari kedua-dua sekolah dasar dan sekolah menengah telah menjadi bertambah baik.
Dan sekolah-sekolah Amerika Syarikat cenderung untuk memperuntukkan lebih banyak
wang pada sekolah-sekolah menengah atas, guru-guru tersebut membuat lebih
banyak duit, dan pada keseluruhan sekolah dasar mendaftarkan lebih ramai
pelajar-pelajar berpendapatan rendah berbanding sekolah menengah atas.
Steinberg menegaskan hujah-hujah konservatif untuk mengapa sekolah gagal tidak
menjelaskan segalanya tentang apa yang sedang berlaku.
“Hal ini kerana sekolah menengah atas
kita amatlah menjemukan,” kata Steinberg. Beliau mencatatkan pelajar-pelajar
sekolah menengah atas di Amerika Syarikat yang belajar di luar negara
melaporkan pengalaman-pengalaman (di luar negara) lebih menarik dan mencabar,
sementara pelajar-pelajar tempatan yang belajar di dalam Amerika Syarikat
mengatakan sekolah menengah atas Amerika lebih membosankan.
Steinberg percaya sebahagian daripada
sebab mengapa sekolah amat membosankan untuk golongan remaja adalah kerana
sekolah itu tidak memberi cabaran kepada mereka; mereka menjadi bosan.
Pelajar-pelajar sendiri melaporkan mereka boleh melepasi sekolah tanpa berusaha
bersungguh-sungguh. “Apabila kita tidak mencabar pelajar-pelajar kita di
sekolah menengah atas, bukan sahaja kita menghalang perkembangan akademik
mereka namun kita juga tidak memanfaatkan korteks prefrontal yang mulur dengan
sebaiknya,” kata Steinberg. Korteks prefrontal dikukuhkan oleh cabaran dan
sesuatu yang baharu.
“Inilah masanya kita mahukan mereka
dicabar dan didorong kerana ketika inilah kita dapat menjana pemikiran
progresif mereka begitu juga pengkawalan diri,” kata Steinberg.
Guru-guru sering mengatakan
pelajar-pelajar mereka gigih berusaha dengan kerja-kerja di bawah tahap gred
dan harus “catch up” sebelum mereka berupaya melakukan tugas-tugas yang lebih
mencabar. Namun proses “catch up” tersebut juga sebenarnya sudahpun mencabar.
Menyediakan pelajar secara konsisten dengan kerja-kerja yang lebih mencabar
sedikit berbanding tahap semasa mereka dapat memastikan mereka tertarik dan
komited terhadap pelajaran. Seandainya, kerja tersebut terlampau mudah, mereka
bakal tidak mengendahkan pelajaran dan menjadi hampa.
Masalahnya
ialah kebanyakan sekolah menengah atas keliru antara “tugasan mencabar” dengan
“bilangan tugasan”. Para pelajar tertekan dengan timbunan tugasan yang mereka
perlu siapkan setiap malam atau minggu, namun hal yang demikian bukanlah
perkara yang sama seperti dicabar oleh sesuatu kerja. Steinberg menyatakan
bahawa pengulangan kerja yang tidak mencabar secara berjam-jam tidak memberikan
apa-apa malah menjadikan para pelajar bencikan sekolah.
“Kadar
gangguan kebimbangan dalam kalangan remaja berada pada tahap yang mencemaskan,”
kata Steinberg. “Kita sedang mendidik generasi pelajar yang menjadikan kita
fanatik dengan perkara yang kita pinta daripada mereka untuk ditunaikan.”
Menyedari kesilapan tersembunyi ini bukan sahaja signifkan bagi memaksimakan
peluang untuk mencipta impak yang kekal berpanjangan ke atas otak para pelajar
yang sedang berkembang dan amat mudah dibentuk, tetapi juga kerana otak plastik
(mudah berubah dan fleksibel) turut mudah terdedah dengan pengaruh-pengaruh
negatif.
Remaja
merupakan waktu yang berkemungkinan besar untuk masalah mental turut sama
berkembang, dan penyalahgunaan dadah adalah 10 kali lebih teruk jika seseorang
pelajar mula menggunakannya lebih awal, hal ini sememangnya cara otak remaja
bertindak balas terhadap penyalahgunaan dadah tersebut,” kata Steinberg. Sistem
dopamina terangsang dalam otak remaja ketagihkan dadah, nikotin atau alkohol
melalui cara yang tidak sama dengan masa-masa lain dalam kehidupan.
Tekanan
juga memberi kesan besar ke atas otak remaja. Kajian baru-baru ini daripada UC
Berkeley menunjukkan membesar sebagai seorang remaja ketika peperangan
memendekkan tempoh kehidupan mereka. “[Tekanan] ‘mencuri’ lebih banyak tahun daripada
kehidupan kamu jika kamu seorang remaja berbanding jika kamu seorang
kanak-kanak atau dewasa,” kata Steinberg.
MENGGUNAKAN KELEBIHAN OTAK PLASTIK
REMAJA
Kefahaman dari segi neurosains terhadap remaja di
dalam kelas dapat membantu para guru membina pelajaran yang mencabar, menarik
dan memuaskan proses mencari perkara-perkara baharu dalam diri remaja.
Pengalaman-pengalaman itu sebagai gantinya boleh jadi beberapa perkara yang
paling bermakna dalam kehidupan mereka. Seandainya para pendidik dan ibu bapa
tidak mengambil peduli akan kajian ini, anak-anak akan terus menghilang,
mencari keseronokan di tempat berbahaya dan kemudian ke alam kolej tanpa diri
mereka bersedia untuk ke peringkat kehidupan yang seterusnya.
Kajian telah menunjukkan bahawa mensasarkan
perkembangan korteks prefrontal dalam kalangan remaja dapat membantu. Walaupun
sedikit klise, Steinberg merujuk kepada dapatan kajian awal iaitu penumpuan di
sekolah dapat menambah baik kawalan diri, kualiti tunggal yang paling
signifikan dalam mendepani sebuah kehidupan yang cemerlang. Steinberg berkata
dari segi statistik, terdapat empat perkara semua manusia perlu lakukan untuk
memperoleh kehidupan yang baik: menamatkan sekolah menengah atas, tidak
memiliki anak sehingga berkahwin, tiada konflik dengan undang-undang dan jangan
menjadi tidak produktif.
“Jika kamu memenangi peraturan itu, kamu akan
dijamin kehidupan yang secara ringkasnya bahagia,” kata Steinberg. “Hal ini
bukannya suatu perkara moral, ini adalah fakta berstatistik.”
Kawalan diri dan kepuasan tertangguh merupakan
kemahiran-kemahiran yang penting untuk atasi keempat-empat rintangan tersebut.
Secara ringkasnya, Steinberg berkata seandainya para pengajar dan ibu bapa
dapat mendidik kawalan diri anak-anak, mereka mampu mengurangkan kemiskinan.
No comments:
Post a Comment