Sunday 3 January 2016

MINDA REMAJA: SATU POTENSI PEMBELAJARAN YANG LUAR BIASA (2)

Ketidakseimbangan antara sistem dopamina terangsang dan sistem kawalan diri remaja berbunyi seperti perkara yang mengerikan namun hal ini sebenarnya turut mencitrakan sebuah peluang keemasan bagi mendukung remaja menggapai rangsangan positif yang akan terpatri kuat dalam diri mereka pada tahun-tahun yang mendatang. Malang sekali, sekolah-sekolah menengah atas di Amerika secara umumnya tidak menggunakan kelebihan yang terdapat pada peluang ini.

“Pelajar-pelajar sekolah menengah atas kita merupakan antara yang paling corot dalam dunia membangun,” kata Steinberg. Skor matematik dan bacaan menengah atas pada National Assessment of Educational Progress (NAEP) telah menjadi mendatar selama 40 tahun. Sebaliknya, pelajar dari kedua-dua sekolah dasar dan sekolah menengah telah menjadi bertambah baik. Dan sekolah-sekolah Amerika Syarikat cenderung untuk memperuntukkan lebih banyak wang pada sekolah-sekolah menengah atas, guru-guru tersebut membuat lebih banyak duit, dan pada keseluruhan sekolah dasar mendaftarkan lebih ramai pelajar-pelajar berpendapatan rendah berbanding sekolah menengah atas. Steinberg menegaskan hujah-hujah konservatif untuk mengapa sekolah gagal tidak menjelaskan segalanya tentang apa yang sedang berlaku.

“Hal ini kerana sekolah menengah atas kita amatlah menjemukan,” kata Steinberg. Beliau mencatatkan pelajar-pelajar sekolah menengah atas di Amerika Syarikat yang belajar di luar negara melaporkan pengalaman-pengalaman (di luar negara) lebih menarik dan mencabar, sementara pelajar-pelajar tempatan yang belajar di dalam Amerika Syarikat mengatakan sekolah menengah atas Amerika lebih membosankan.

Steinberg percaya sebahagian daripada sebab mengapa sekolah amat membosankan untuk golongan remaja adalah kerana sekolah itu tidak memberi cabaran kepada mereka; mereka menjadi bosan. Pelajar-pelajar sendiri melaporkan mereka boleh melepasi sekolah tanpa berusaha bersungguh-sungguh. “Apabila kita tidak mencabar pelajar-pelajar kita di sekolah menengah atas, bukan sahaja kita menghalang perkembangan akademik mereka namun kita juga tidak memanfaatkan korteks prefrontal yang mulur dengan sebaiknya,” kata Steinberg. Korteks prefrontal dikukuhkan oleh cabaran dan sesuatu yang baharu.

“Inilah masanya kita mahukan mereka dicabar dan didorong kerana ketika inilah kita dapat menjana pemikiran progresif mereka begitu juga pengkawalan diri,” kata Steinberg.

Guru-guru sering mengatakan pelajar-pelajar mereka gigih berusaha dengan kerja-kerja di bawah tahap gred dan harus “catch up” sebelum mereka berupaya melakukan tugas-tugas yang lebih mencabar. Namun proses “catch up” tersebut juga sebenarnya sudahpun mencabar. Menyediakan pelajar secara konsisten dengan kerja-kerja yang lebih mencabar sedikit berbanding tahap semasa mereka dapat memastikan mereka tertarik dan komited terhadap pelajaran. Seandainya, kerja tersebut terlampau mudah, mereka bakal tidak mengendahkan pelajaran dan menjadi hampa.

Masalahnya ialah kebanyakan sekolah menengah atas keliru antara “tugasan mencabar” dengan “bilangan tugasan”. Para pelajar tertekan dengan timbunan tugasan yang mereka perlu siapkan setiap malam atau minggu, namun hal yang demikian bukanlah perkara yang sama seperti dicabar oleh sesuatu kerja. Steinberg menyatakan bahawa pengulangan kerja yang tidak mencabar secara berjam-jam tidak memberikan apa-apa malah menjadikan para pelajar bencikan sekolah.

“Kadar gangguan kebimbangan dalam kalangan remaja berada pada tahap yang mencemaskan,” kata Steinberg. “Kita sedang mendidik generasi pelajar yang menjadikan kita fanatik dengan perkara yang kita pinta daripada mereka untuk ditunaikan.” Menyedari kesilapan tersembunyi ini bukan sahaja signifkan bagi memaksimakan peluang untuk mencipta impak yang kekal berpanjangan ke atas otak para pelajar yang sedang berkembang dan amat mudah dibentuk, tetapi juga kerana otak plastik (mudah berubah dan fleksibel) turut mudah terdedah dengan pengaruh-pengaruh negatif.

Remaja merupakan waktu yang berkemungkinan besar untuk masalah mental turut sama berkembang, dan penyalahgunaan dadah adalah 10 kali lebih teruk jika seseorang pelajar mula menggunakannya lebih awal, hal ini sememangnya cara otak remaja bertindak balas terhadap penyalahgunaan dadah tersebut,” kata Steinberg. Sistem dopamina terangsang dalam otak remaja ketagihkan dadah, nikotin atau alkohol melalui cara yang tidak sama dengan masa-masa lain dalam kehidupan.

Tekanan juga memberi kesan besar ke atas otak remaja. Kajian baru-baru ini daripada UC Berkeley menunjukkan membesar sebagai seorang remaja ketika peperangan memendekkan tempoh kehidupan mereka. “[Tekanan] ‘mencuri’ lebih banyak tahun daripada kehidupan kamu jika kamu seorang remaja berbanding jika kamu seorang kanak-kanak atau dewasa,” kata Steinberg.


MENGGUNAKAN KELEBIHAN OTAK PLASTIK REMAJA
Kefahaman dari segi neurosains terhadap remaja di dalam kelas dapat membantu para guru membina pelajaran yang mencabar, menarik dan memuaskan proses mencari perkara-perkara baharu dalam diri remaja. Pengalaman-pengalaman itu sebagai gantinya boleh jadi beberapa perkara yang paling bermakna dalam kehidupan mereka. Seandainya para pendidik dan ibu bapa tidak mengambil peduli akan kajian ini, anak-anak akan terus menghilang, mencari keseronokan di tempat berbahaya dan kemudian ke alam kolej tanpa diri mereka bersedia untuk ke peringkat kehidupan yang seterusnya.
Kajian telah menunjukkan bahawa mensasarkan perkembangan korteks prefrontal dalam kalangan remaja dapat membantu. Walaupun sedikit klise, Steinberg merujuk kepada dapatan kajian awal iaitu penumpuan di sekolah dapat menambah baik kawalan diri, kualiti tunggal yang paling signifikan dalam mendepani sebuah kehidupan yang cemerlang. Steinberg berkata dari segi statistik, terdapat empat perkara semua manusia perlu lakukan untuk memperoleh kehidupan yang baik: menamatkan sekolah menengah atas, tidak memiliki anak sehingga berkahwin, tiada konflik dengan undang-undang dan jangan menjadi tidak produktif.
“Jika kamu memenangi peraturan itu, kamu akan dijamin kehidupan yang secara ringkasnya bahagia,” kata Steinberg. “Hal ini bukannya suatu perkara moral, ini adalah fakta berstatistik.”
Kawalan diri dan kepuasan tertangguh merupakan kemahiran-kemahiran yang penting untuk atasi keempat-empat rintangan tersebut. Secara ringkasnya, Steinberg berkata seandainya para pengajar dan ibu bapa dapat mendidik kawalan diri anak-anak, mereka mampu mengurangkan kemiskinan.

No comments:

Post a Comment