Monday 30 November 2015

Mesyuarat Khas Bersama Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Malaysia: "Isu Vape"

26 November 2015 | Ibu Pejabat KKM, Putrajaya

(A) UCAPAN OLEH KETUA PENGARAH KKM

1- Malaysia menandatangani deklarasi PBB mengenai kawalan tembakau - "Framework Convention pn Tobacco Control" di bawah World Health Organization (WHO).

2- FCTC adalah merangkumi pengawalan rokok, rokok elektronik termasuk vape. Resolusi dan tekad KKM adalah untuk menggalakkan gaya hidup sihat di samping tidak menggalakkan amalan merokok, menghisap rokok elektronik dan 'vaping' di samping meningkatkan aktiviti kawalan terhadap bahan-bahan tersebut.

3- Bidang kawalan KKM adalah berkaitan aspek nikotin (mengikut akta racun) dan dadah terlarang (akta dadah berbahaya). KKM tiada punc kuasa mengharamkan vape atau rokok walaupun hasrat KKM adalah untuk mewujudkan suasana "free-smoke" dalam kalangan rakyat.

4- Berkaitan isu Vape, KKM hanya diberi kuasa untuk "mengawal-selia" apa-apa yang berkait dengan vape. Tindakan KKM merampas cecair nikotin dalam vape di premis-premis menjual vape adalah di bawah peruntukan Akta Racun dan Akta Dadah Berbahaya.

5- Bahaya vape masih dalam kajian kerana ia fenomena yang masih baharu. Tetapi tiada bukti saintifik menunjukkan kebaikannya. 

6- Kajian oleh USM: 10 mil cecair nikotin vape boleh menyebabkan kematian.

7- Isu tiada piawaian dalam bancuhan cecair vape (e-jus).

8- Isu pelajar sekolah mulai menghisap vape kerana boleh didapatkan dengan mudah dan tiada sekatan pembelian seperti rokok.

9- Isu dalam penerbangan peranti vape tidak dibenarkan.

10- Isu Keracunan kanak-kanak yang terminum cecair vape akibat keliru dengan bau perisa vape.

11- Isu kesan sampingan vape yang masih belum nampak.

12- Sebanyak 196 negara ada membincangkan isu vape, 26 daripadanya mengharamkan.
.
.
(B) ARGUMEN

<Argumen 1>
.
1- Setiap RM1 digunakan untuk membeli rokok, RM4 terpaksa dibelanjakan kerajaan untuk mengubati masalah penyakit jantung, kanser dan respiratori terkait rokok.
.
2- Kos kawal-selia untuk rokok (yang tidak diharamkan kerajaan) adalah tidak berbaloi dengan kos yang ditanggung untuk mengubati.
.
3- Malaysia tidak pernah ada "track-record" yang baik dalam kawal-selia yang efisen.  Malaysia gagal dalam kawal-selia rokok. Dalam isu vape, lebih baik cegah dan elak sebelum terlambat seperti rokok.

<Argumen 2>
1- Apa rasional kerajaan untuk tidak mengharamkan vape? Sedangkan secara logik kesihatan, logik ekonomi,  logik budaya, kesemuanya tidak menguntungkan.
.
2- Apakah kerajaan mempunyai kepentingan lain sehingga tidak mahu mengharamkannya?

<Argumen 3>
.
1- Negara membelanjakan sebanyak RM 3.8 Bilion setahun untuk membiayai kos penyakit respiratori, paru-paru dan kanser yang disebabkan oleh gejala merokok, tetapi tiada satu sen pun biaya ini ditanggung oleh syarikat tembakau.
.
2- Kerajaan harus terus mengharamkan rokok, e-cigg, vape dan syisha.

<Argumen 4>
.
1- Menuntut 100% pengharaman vape. Jaga kesihatan rakyat, jangan kompromi. Kerajaan perlu tegas.
.
2- Informasi daripada 16 buah sekolah rendah dan 3 sekolah menengah di Penang, terdapat kes pelajar sekolah darjah 4 menjadi penjual vape, dan pelajar sanggup mencuri untuk mendapatkan peranti vape yang berharga ratusan ringgit.

<Argumen 5>
.
1- Bagaimana KKM mengawal bahan kimia bukan dadah yang berbahaya dalam vape sedangkan tiada kuasa diperuntukkan?

<Argumen 6>
.
1- Kempen anti-vape mesti diusahakan sebagaimana kempen anti-rokok.
.
2- Mengapa kerajaan dan KKM masih lagi bertolak ansur dan berunding dengan peniaga vape? Harus kuatkuasakan undang-undang terus kepada mereka.

<Argumen 7>
.
1- Mana ahli parlimen dalam isu vape? Minta MP desak kerajaan untuk haramkan vape dan dapatkan kesepakatan dalam parlimen.

<Argumen 8>
.
1- Hujah orang yang menghisap vape - mahu berhenti merokok dengan mengambil vape.
.
2- Ini bukan cara yang betul. Kerajaan telahpun ambil inisiatif membantu perokok berhenti merokok. Ini cara yang lebih selamat dan terbukti.
.
3- Boleh terima jika vape menghilangkan ketagihan rokok, tetapi tidak dapat terima jika orang lain khususnya kanak-kanak mulai menghisap vape.

<Argumen 9>
.
1- Malaysia masih belum ada Akta Kawalan Tembakau yang mandiri. Setakat ini hanya ada peraturan-peraturan Kawalan Hasil Tembakau (pindaan 2013) di bawah Akta Makanan.
.
2- Isu terkait TPPA: Malaysia tiada akta Tembakau. Dalam masa dua tahun "ratification", Malaysia perlu segerakan Akta ini. TPPA adalah kompleks dan banyak perkara berkait KKM akan di"deregulasi" semula apabila ia termetrai. (26 Januari 2015 - TPPA dijangka dibentangkan di Parlimen)
.
3- Sudah 10 tahun dibincangkan tetapi sampai hari ini masih belum ada Akta Kawalan Bahan Tembakau di Malaysia. Peraturan hasil tembakau di bawah Akta Makanan tidak mencukupi.

<Argumen 10>
.
1- Untuk berhenti merokok, ada cara yang selamat dan terbukti secara klinikal - "Nicotine replacement therapy". 
.
2- Tiada satu farmasi pun menjual Vape sampai sekarang. Sekiranya ia terbukti  dapat menyembuhkan ketagihan rokok, farmasi akan menjualnya sebagai salah satu terapi dan ubat, tetapi sehingga kini tiada bukti menunjukkan ia berkesan.
.
3- Kini, banyak bahan terlarang masuk dalam bahan makanan dan ubat dan gagal dikawal, contoh ubat pelangsing yang dimasukkan di dalamnya dadah dan bahan terlarang dan menyebabkan kesan sampingan kepada buah pinggang. Begitu juga vape, bahan terlarang yang digunakan tidak dapat dikawal.

<Argumen 11>
.
1- Sejarah fenomena rokok adalah sama seperti apa yang berlaku dengan isu vape kini. Dulu, rokok dicanangkan sebagai baik dan khabar indah-indah, sama seperti vape hari ini.
.
2- Pendidikan dan kesedaran rakyat adalah perlu.
.
3- Kawal selia oleh kerajaan perlu sangat tegas seperti di Singapura, kastam merampas e-jus dan peranti vape daripada rakyat Malaysia di pos kawalan sempadan.

<Argumen 12>
.
1- Harus diteliti sebelum diregulasikan peranti dan e-jus vape, samada di bawah takrifan "ubat" atau "tembakau". Ada pro & cons.
.
2- Peranti vape masih belum diregulasikan. Belum melalui kawalan kualiti. Bagaimana boleh dijual secara berleluasa?

<Argumen 13>
.
1- Di Amerika Syarikat, setelah munculnya rokok elektronik, ketagihan baharu ini meningkat sehingga 200%.
.
2- Kajian dibuat di sekolah-sekolah di Malaysia mendapati pelajar sekolah sudah mula menghisap vape.
.
3- Cadangan kempen baju putih melawan baju hitam (penyokong vape).
.
4- Rokok dan vape kedua-duanya sudah difatwakan haram oleh Majlis Fatwa Kebangsaan. Jadi, wartakan undang-undang meletakkannya di seksyen "Non-Halal" di kedai dan pasaraya.

<Argumen 14>
.
1- Kajian terbaharu mendapati ketagihan rokok berpindah kepada ketagihan vape bagi yang menggunakannya.
.
2- Bukan sekadar masalah bahan bahaya dalam rokok dan vape, tetapi juga masalah "ketagihan" sebagai suatu penyakit "pleasurable experience" seperti masalah ketagihan dadah.
.
3- Salahguna dadah dalam vape adalah kes yang benar dan "real". Ia sedang berlaku.
.
.
.
Catatan oleh,
MOHAMMAD FAZRIL MOHD SALEH
Presiden 
Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)

26 November 2015

No comments:

Post a Comment